ראובן שרף | בית הספר ללימוד קראטה וג’יו ג’יטסו ברזילאי | 054-802-8333 | reuven@karatespirit.co.il
משפטי מפתח – סמינר עם אבי רוקח

משפטי מפתח – סמינר עם אבי רוקח

לפני מספר שבועות הגיע אבי רוקח, המורה שלנו מארה"ב לסמינר של 3 ימים. הסמינר היה מדהים ומלא בתובנות. לפניכם מספר משפטי מפתח הזכורים לי היטיב.

ככל שמסתכלים יותר – רואים פחות

בעודי עומד מול יריב – הראייה שלי צריכה לעבוד, אך לא יותר מדי. הראייה היא כללית ולא נקודתית. מאסטר נישיאמה נהג להשתמש בביטוי 'לראות את ההרים' , כלומר לראות את התמונה הכוללת ולא להתמקד בפרטים הקטנים יותר מדי, כך ניתן להרגיש ולאפשר לנשימה להגיב ולגוף לעקוב מה שייצור תגובה ספונטנית שהיא בזמן הנכון. מבט נקודתי מדי יוביל לשיפוט יתר של הסיטואציה, מה שמביא להברחת הטכניקה ולא מאפשר אותה.

לאפשר

באחת מן ההדגמות עצר אבי מתאמנת בזמן שביצעה קאטה ונתן לה כמה נקודות. בתרגיל מסוים בקאטה, על הרגל הקדמית לנוע לאחור אך לא באופן מודע, יש רק לאפשר לה לנוע. מילה זו חשובה ביותר לכל טכניקה המתבצעת. יש לאפשר לטכניקה להיות מבוטאת ולא לעשות אותה באופן מודע. כך גם בתגובה לכל סיטואציה שהיא  – יש לאפשר לתגובה 'לקרות מעצמה' , בניגוד ליצירת תגובה מאולצת, עניין זה יביא לתגובה מאוחרת כמו גם טכניקה נוקשה.

התחייבות המביאה לגמישות 

ככל שאני מתחייב לטכניקה יותר ומהסס פחות, כך אהיה גמיש יותר להשתנות, תוך כדי הטכניקה או אחריה. מהיסוס לא אלמד דבר, אפילו שאני עשוי לטעות – אתחייב ואתן את כל כולי, את כל הנשימה, כך אוכל לעבור לטכניקה הבאה ללא עיכוב.

הטעות הכי טובה שלך

באחד מן האימונים התאמנתי מול חבר באימון זוגות, אבי ניגש אליו מיד לאחר שהוא זז אל הכיוון ההפוך (לא אל הכיוון הנכון אליו היה עליו לנוע) ואמר לו כך "זו הייתה הטעות הכי טובה שלך". מה יכול להיות כל כך טוב בטעות? – העובדה שהוא הרגיש ופעל, הוא הגיב מן הנשימה והנשימה היא זו שהפעילה את כפות הרגליים כאשר נע, בניגוד לראייה ובחירה מודעת של התגובה. בקרטה, כדי להצליח, יש לטעות הרבה טעויות טובות שכאלה, כך עם הזמן והניסיון הטכניקה כבר קורת מעצמה, לכוון במרחק ובזמן הנכון. בכל דרך אחרת – תמיד יהיה עיכוב.

להתאמן מול חליפה ריקה

אבי סיפר שבמגזין ג'ודו נשאל מתחרה ידוע על הפעמים בהן היה מתאמן מול האסטר שלו. הג'ודוקא אמר שזה הרגיש כאילו שהוא מתאמן מול חליפה ריקה. אכן, כאשר התאמנתי מול סנסאי אבי התחושה שלי הייתה כאילו שאני עומד מול רוח רפאים.

נהוג לחשוב שמאסטרים נוכחים בעצמה ובחוזק הגוף שלהם אך נראה כי כאשר עומדים מול מאסטר גדול באמת התחושה היא שהוא פשוט לא נמצא שם. בעבודתי מול סנסאי אבי הרגשתי שאין לי באמת במה להיאחז ושהטכניקה שלי פשוט'מחליקה' ממנו.

זה הקראטה אליו אנו שואפים…

שתפו:

כתוב/כתבי תגובה

פוסטים נוספים