ראובן שרף | בית הספר ללימוד קראטה וג’יו ג’יטסו ברזילאי | 054-802-8333 | reuven@karatespirit.co.il
התודעה בקראטה

התודעה בקראטה

התודעה בקראטה

בכל תחום שנתעסק בו ישנה התודעה בה אנו נמצאים בזמן העיסוק, "איפה הראש שלי" כשאני לומד, מתאמן, רוקד וכו..

בפילוסופיית הזן ישנו מצב תודעה הנקרא – "THE MIND OF NO MIND" – תודעה חסרת תודעה או ביפנית  "מושין נו שין."

תודעה שאינה נאחזת או עסוקה במחשבה מסוימת או רגש מסוים ולכן פתוחה לכל האפשרויות (בתרגומו של ת.ד.סוזוקי).

יש אינטראקציה בין התודעה והגוף, התודעה מכוונת את הגוף ומלמדת אותו אך ישנו גם הכיוון השני שבו התודעה יכולה להיות מכוונת  על-ידי הגוף וללמוד ממנו אם היא תהיה מספיק פתוחה וערנית.

ניתן להגיע למצב תודעה של מושין נו שין ע"י עקרונות הקראטה, אם ניישם אותם נכונה. לדוגמא:

  1. יציבה נכונה –

ביציבה שבה הראש מוטה לפנים סביר להניח שהתודעה שלנו לא תהיה מאוזנת ונרצה להגיע לתוצאה מהר מידיי  ומבחינה רגשית נהיה נחפזים מידיי.

לעומת זאת אם נטה את הראש לאחור אולי הפעם נהיה מהססים מידיי ונפספס הרבה הזדמנויות.

לכן נעדיף תמיד להיות ביציבה מאוזנת, בה הראש נישא לפנים ולמעלה והגו ארוך וישר. יציבה בה אורך השרירים  הוא אופטימלי מלפנים ומאחור ויציבה שמבחינה מנטלית מאפשרת לעיניים לא לעבוד קשה מידיי אלא להיות צופות אך לא מסתכלות יתר על המידה.

סנסאי מישיאמה השתמש בדימוי של ראיית ההרים – לראות את התמונה כולה ובכך להיות פתוח לתחושה ספונטנית של הנשימה וכפות הרגליים.

  1. שימוש בכפות הרגליים –

עוד דרך לטיפוח תודעה חופשית – מושין, היא השימוש הנכון בכפות הרגליים – במקום לתת הוראה מן המוח אל הידיים והרגליים, בקראטה אנו "חושבים מכפות הרגליים".

הרגליים, כפי שסנסאי אבי אומר – ישמשו כשלט רחוק לאברי הגוף והנשימה תבוא משם (בדימוי).

כפות הרגליים יהיו המנוע שמתחיל את התנועה.

באומנויות הלחימה הסיניות ישנו ביטוי – ההתחלה מכפות הרגליים, המשך דרך מרכז הגוף  והביטוי הוא בידיים –

Initiate by the foot, Govern by the waist, Manifest by the hands.

עקרון זה לא רק שישחרר את התודעה מעבודה מאומצת מידיי והיסוסים, אלא גם יוריד הרבה מתח פיזי מחלק הגוף העליון שלנו ויאפשר לנו להיות פתוחים וגמישים לשינויים ולתגובות חדשות וספונטניות.

  1. תגובה מן הנשימה –

בכדי לנוע מתוך כפות הרגליים ולהגיב ספונטנית – תגובתנו אינה יכולה לבוא מהמוח הקדמי – מוח שמנתח יתר על המידה ונוטה להיסוס. אנו רוצים להגיב מגזע המוח שקרוב יותר לעמוד השדרה או ליתר דיוק מחלק של המוח שנקרא Superior Colliculus– ובו מרכז הנשימה.  התגובה צריכה "לקרות מעצמה" ועלינו רק לאפשר אותה, כך שבמקום לראות את מה שקורה נרגיש, נחוש ונגיב בנשיפה.

אחת הדרכים ליישום עיקרון זה הוא – כשאנו עומדים מול חבר לאימון – חצי נעצום את העיניים וניראה "דמות" מעורפלת מלפנינו – נגיב לתודעתנו ע"י נשיפה ולא ע"י ראייה ואז תגובה.

אלו הם שלושת העקרונות העיקריים שיעזרו לנו לפתח תודעה גמישה וחופשית יותר.

עקרונות שיעזרו לנו להגיב בזמן ובמידה הנכונה לכל סיטואציה במהלך האימון ובחיים בכלל.

 

 

שתפו:

פוסטים נוספים

לפרטים נוספים הירשמו בטופס הבא ואנחנו נחזור אליכם: